הכנת הקובץ לרקמה ממוחשבת – הטעות השניה

חוסר שפוי (קומפנסציה) לאפקט התכווצות הבד – Push Pull

כאשר נכין קובץ דיגיטציה לאותיות, עלינו לערוך את האותיות באופן כזה שהעריכה תביא לידי ביטוי את הקומפנסציה לאפקט התכווצות הבד. טקסט טוב, לא יראה אחיד כאשר נביט על מסך המחשב. הקומפנסציה להתכווצות תיבנה אל תוך הטקסט כדי להבטיח כי כאשר תרקם הדוגמא על הבד, האותיות יהיו באותו הגובה.

אחת הבעיות המטרידות ביותר מתרחשת כאשר קו הגבול של אובייקט בדוגמת הרקמה אינו תואם את תפר המלוי שממלא את שטח האובייקט. למזלנו זוהי בעיה די פשוטה לפתרון באופן יחסי, על הדיגיטייזר\ית לוודא כי שטח המילוי יתרחב במעט מעבר לגבולות האובייקט, או למקם את גבולות האובייקט מעט פנימה מקצוות שטח המילוי. שטח מילוי גדול זקוק לקומפנסציה גדולה יותר מאשר שטח מילוי קטן.

מדוע זה קורה? הסיבה נעוצה בעובדה שרוב החומרים עליהם אנו רוקמים הם אריגים אשר מטיבעם נוטים להתכווץ או בעצם לצופף את החוטים המרכיבים אותם כפועל יוצא של תזוזת המכונה קדימה ואחורה עם כל תפר או חדירת מחט. כאשר חוטי האריג עליו רוקמים מתכווץ, שטח הרקמה מתעוות למעשה, ועל הדיגיטייזר\ית לחפות על התופעה ע”י כך שיבנה קומפנסצית התכווצות אל תוך הקובץ. אציין רק, כי כדי לדייק במידת הקומפנסציה, נדרש נסיון רב כדי להבטיח כי כבר ברקמה הראשונה שנפיק יגיע תפר המילוי במדוייק לגבולות האובייקט.

כפי שכבר הזכרתי, גם בבנית אותיות לטקסט נידרש לקומפנסציה. באותיות מסוימות טור התפרים חוצה את האות מימין לשמאל, ואילו באותיות אחרות טור התפרים בנוי מלמעלה למטה. כאשר תפרי הרקמה חוצים את האות מימין לשמאל, התוצאה נראת טוב מכיוון שהצפיפות גורמת לכך שכל תך דוחף את רעיהו וגורם לאות להראות מעט גבוהה יותר, הכיווץ הוא לצדדים ואינו בולט לעין.

לעומת זאת כאשר תפרי הרקמה עוברים מלמעלה למטה, אפקט הכיווץ של הבד גורם לאות להראות נמוכה יותר מהאותיות האחרות. קומפנסציה נכונה מידיו של דיגיטייזר\ית מנוסה, תגרום לכך שהאותיות יראו בגובה אחיד לאחר ביצוע הריקמה.

צרו קשר