תפר רץ – Running stitch

תפר רץ – Running stitch

מאמרים

בואו ונניח את היסודות, הכול מתחיל בהבנת העקרונות והמשתנים הקשורים לשלשת הסוגים הבסיסיים של התפרים ברקמה ממוחשבת. החדשות הטובות הן שיש בעיקרון רק שלוש סוגי תפרים, כאשר למעשה כל שאר סוגי התפרים המיוחדים שתוכנות הדיגיטציה מציעות לנו הם רק וריאציות ונגזרת של שלשת אילו וכולם עצבים על פי אותם עקרונות.

הראשון שבניהם הוא התפר הרץ, זהו סוג התפר האהוב עלי ביותר למרות שהוא הסוג הבסיסי ביותר.זהו סוג התפר היצירתי ביותר מכוון שלמשתמש יש שליטה מדויקת על כל תפר המונח על הבד.

ניתן להשתמש בו כדי להניח את המצע- Underlay באופן ידני. או כדי ליצור עיצובים הנראים כמו סקיצות. אני משתמשת בתפר רץ כפי שציר משתמש במברשת הצבע-הוא מצוין ליצירת גרפיקה ריאליסטית ופרטים ברורים בכל סוגי עיצוב רקמה.

אין זה לוקח זמן רב כדי ללמוד כיצד לשלוט בסוג תפר זה מכוון שאנו עובדים בהגדלה של 600% ! כל העיצובים שנראים כאן הם דוגמה לכך שבעזרת התפר הבסיסי ביותר ניתן ליצור ולעצב רקמה ממוחשבת יפהפיה.

ישנם רק שני משתנים עליהם ניתן לשלוט בכל הנוגע לתפר רץ אורך התפר ומספר החזרות Repeats .

1.אורך התפר הוא המרחק בן שתי חדירות המחט לבד. מרחק זה נימדד במילימטרים ומוגדר בשדה של תוכנת הדיגיטציה. בן כל שתי נקודות ניתן להגדיר את מרחק התפר באופן כזה שמכונת הרקמה תדע אוטומטית להחדיר את המחט במרחקים הרצויים לפי הגדרתך. המרחק המינימאלי המומלץ בין החדירות הוא 1.5 מילימטר, כל מרחק קטן יותר יגרום לתפרים קשים, קריעת חוט רקמה בזמן העבודה ו/או ליצירת “קן ציפורים” על רקמה.

המרחק המכסימלי בן חדירות יהיה תלוי בסוג הבד עליו מתבצעת הרקמה.

אם רוקמים על פריט לבוש יתכן שנשתמש במרחק של7-5 מ”מ , מרחק גדול יותר בן החדירות עשוי לגרום לרקמה שעל הבד להיקרע ו/או שתפרים ימשכו אל מחוץ לרקמה בזמן השימוש היום .יומי בבגד הרקום. אם אנו יוצרים עיצוב לרקמה המיועדת להיתלות כיצירת אומנות על הקיר ,כלומר אף אחד אינו אמור לגעת ברקמה אזי נותן להגדיר מרחק של 7-12 מ”מ בין חדירות המחט.בכל מיקרה אין להגדיר מרחק הגדול מ 12 מ”מ מהסיבה הפשוטה שמכונות רקמה ממוחשבות בעלות הפונקציה של “חיתוך חוט אוטומטי בדרך כלל חותכות באופן אוטומטי כל תפר האורך מ12.1 מ”מ .

2 .המשתנה השני עליו ניתן לשלוט בתפר רץ הוא מספר החזרות
מספר החזרות בעצם מגדיר כמה פעמים יחזור ויעבור התפר הרץ על אותו הקו (Repeats)
בעיצוב שלנו.

בעיצוב קטן ומפורט נרצה לרוב לעבור עם חוט הרקמה פעם אחד בלבד על קו, כלומר חוט התפר יתחיל בצד אחד של הקו ויסיים בצידו השני.בעיצוב רקמה המבוסס על טכניקת הסוג של טכניקה ברקמה ממוחשבת שבו משתמשים בתפר רץ כפול על פני כל הרקמה ואז נידרש לעבור פעמיים עם החוט על כל קו בעיצוב. כלומר התפר יתחיל ויסיים באותה נקודה של הקו.

אם נירצה שלש מעברים עם חוט על הקו –סוג תפר הנקרא שעועית שבו החוט עובר על עצמו שלש פעמים תוך כדי התקדמות על הקו, אזי ההתחלה והסוף של התפר יהיו זהים לאלו שבתפר עם מעבר חוט אחד ,כלומר התפר יתחיל בצד אחד של הקו ויסיים בצידו השני. זהו השיעור הראשון במיפוי העיצוב או הגרפיקה אותה ניצרה לרקום ,כך נשלוט טוב יותר במסלול אותו עובר התפר.

נקודות ההתחלה והסיום של התפר בעיצוב רקמה הן בעלות חשיבות רבה מכיוון שלהן השפעה ויזואלית ישירה על הרקמה הסופית.אם אשתמש במעבר חוט אחד על הפרפר שבדוגמא,עלי לבחור בנקודת התחלה הגיונית.

יש לזכור כי התוכנה תמיד תבצע קשר תפר התחלה בתחילת קו העיצוב וקשר תפר סוף בסופו, דבר הגורם לשתי נקודות אילו להראות מעת מודגשות יותר לכשירקמו. למעבר חוט יחיד נקודת ההתחלה ההגיונית ביותר תהיה קצהו של אחד המחושים שבראש הפרפר. התוכנה תבצע קשר תפר התחלה, תרד במורד המחוש, מסביב לגוף, תבצע מעבר כפול בקצה הראש (מכיוון שהיכן שהו יש לחצות פעמיים) ואז תסיים בקצה של המחוש השני עם קשר תפר סוף.

רקמה ממוחשבת

שימו לב שהעיצוב מאוד סימטרי בגלל האופן שבו תכננתי אותו.אם נתחיל בכל נקודה אחרת ,תהיה לכך השפעה ישירה על אחות הרקמה הסופית.

אם נרצה שני מעברים של החוט מסביב לכל הפרפר,נקודת ההתחלה תהיה שונה. הפעם נתחיל בקצה העליון של הראש,נבצע קשר תפר התחלה,נרקום מסביב לגוף פעם אחת,נשלים כל אחד מהמחושים ואז נעבור מסביב לגוף שוב ונבצע קשר תפר סוף באותה נקודה בה התחלנו. גם הפעם עיצבנו את התפר באופן סימטרי ובנוסף לכך דאגנו שקשר תפר בסוף וקשר תפר התחלה ימצאו במקום שהכי פחות בולט לעין ברקמה הסופית .

הפוסט הבא
זכרונותיה של דיגיטייזרית
הפוסט הקודם
תפר זיג זג – Satin stitch
Call Now Buttonצרו קשר