מכונות רקמה ממוחשבות

לאילו מבין הגולשים בארץ שאינם מכירים את תחום הרקמה בכלל ואת ענף הרקמה הממוחשבת בפרט והמעונינים להבין מעט יותר על מכונות רקמה ממוחשבות, האופן שבו הן יוצרות את הרקמה,השלבים המעורבים בתהליך והעזרים התומכים בכל שלב בדרך ליצירת הרקמה, בחרנו לתת טעימה של מעט חומר ולהכניס אתכם לרגע קצר אל מאחורי הקלעים של עולמנו היום יומי, עולם הרקמה הממוחשבת בו נרקמים חלומות למציאות…

הקדמה ורקע

מכונות רקמה ממוחשבות נמצאות בימנו בשימוש נרחב במיתוג מוצרים, בתחום הפרסום, בעטורי מדים ואפילו בשוק הביתי ע”י אילו שרואים במלאכת הרקמה תחביב. בימנו,יותר ויותר אנשים משייכים את המונח “רקמה” לרקמה ממוכנת יותר מאשר לאופן היותר מסורתי של רקמה ידנית.

ישנם שני סוגים עיקריים של רקמה ע”י מכונות רקמה:

הראשון הוא “רקמה בתנועה חופשית בעזרת מכונות תפירה” – בשיטה זו משתמשים במכונת תפירה בסיסית המבצעת תפר זיגזג בסיסי.

השני הוא רקמה בעזרת “מכונת רקמה ממוחשבת” – בשיטה זו משתמשים במכונת רקמה או מכונת תפירה \ רקמה.

רקמה בתנועה חופשית הוא התהליך שבו דוגמאות הרקמה נוצרות ע”י שימוש במכונת תפירה (תפר זיגזג) בסיסית, כלומר משתמשים במכונה אשר במהותה תוכננה לשמש לתפירה.סוגים אילו של מכונות תפירה אינן ממוחשבות, אין להן מערכת מיצוב לבד הנרקם והן אינן יכולות להטעין ולהריץ תבניות עיצוב שהוכנו מראש (קבצי עיצוב הרקמה). מה שלמעשה מתבצע כאן זה שבו זמנית כשהמכונה עובדת מעבירים מתחת למחט ביד מאומנת את הבד המקובע על חישוק כדי ליצור בעזרת התפרים את צורת הרקמה. המפעיל למעשה בונה את הרקמה באופן ידני ע”י שימוש בתפר הרץ הבסיסי של המכונה כדי ליצור באופן אומנותי את ה”דמות” הנתפרת על פיסת הבד או פריט מחומר דומה.

תהליך זה, מן הסתם, יצריך את הפסקת המכונה והחלפת החוט באופן ידני בכל פעם שנידרש להחליף צבע בדוגמת רקמה המורכבת ממיספר צבעים. בנוסף, וברור מאיליו, היא העובדה שדוגמת רקמה שנרקמה בשיטה זו תהיה יחודית במובן שלא יהיה ניתן לשכפל אותה שוב מכיוון שהיא ניבנתה באופן ידני ולא נשמרה באופן דיגיטלי (כמו בקובץ רקמה), כך שהיא לא תוכל להיות מיוצרת שוב בקלות.

מכונות רקמה ממוחשבות

בימנו אנו, כמעט וכל מכונות הרקמה המודרניות נשלטות ע”י מחשב ומפותחות ממיוחד לביצוע עבודות רקמה. למכונות רקמה תעשיתיות / מסחריות ולמכונות תפירה / רקמה יש מערכת חישוקים המקבעים ומיצבים את הבד הממוסגר בתוכם באופן מאובטח מתחת למחט הרקמה. ומערכת זו נעה באופן אוטומטי כדי ליצור את העיצוב הנרקם מקובץ רקמה דיגיטלי (תבנית שהוכנה מראש). בשני סוגי מכונות אילו קיימת היכולת לקרוא ולרקום קובץ עיצוב רקמה (מסוגים שונים) תוך הזנת נתונים ברמה כזו או אחרת מצד המפעיל – זאת כנגזרת של יכולות המכונה. לדוגמא, מכונת תפירה / רקמה שבדרך כלל תהיה בעלת מחט אחת בלבד, תידרוש מהמפעיל להחליף את צבע החוט הנרקם המהירות, בעוד שמכונת רקמה בעלת יותר ממחט אחת (תעשיתית) תחווט עם כל החוטים על פי מיספר צבעי דוגמת הרקמה, לפני הפעלתה. שיטה זו מצריכה את המפעיל להזין למכונה את סדר החלפת החוטים מבעוד מועד. למכונות רקמה מודרניות יש גם את היכולת לקצוץ את החוט ולהחליף לחוט בעל צבע אחר באופן אוטומטי. מכונות תעשיתיות אילו הן בעלות ראשים עם עד 15 מחטים ואף יותר וזהו גם מספר הצבעים שניתן לרקום בדוגמת רקמה אחת. המונח “ראש” מתיחס ל”ראש התפירה” ויש מכונות רקמה בעלות 20 ראשים ואף יותר, מכאן שהן יכולות לרקום מספר זהה של דוגמאות רקמה בפעם אחת.

תהליך הרקמה הממוחשבת

השלבים הבסיסים ביצירת הרקמה באמצעות מכונה ממוחשבת:
יש להכין קובץ דיגיטציה לדוגמת הרקמה הרצויה.
יש לערוך את העיצוב במידת הצורך.
יש להטעין את הקובץ למכונת הרקמה.
יש ליצב את הבד הנרקם ע”י חישוקים ולקבעם במכונה.
יש להפעיל את המכונה ולהשגיח על הביצוע האוטומטי.

הכנת קבצי הדיגיטציה לרקמה

את קבצי הדיגיטציה לרקמה ניתן לרכוש כשהם מוכנים לביצוע או ליצור אותם ע”י שימוש בתוכנת דיגיטציה תעשיתית יעודית. פורמט קובץ הרקמה נופל באחד משני קטגוריות:
קובצי מקור, התואמים לתוכנת הדיגיטציה שיצרה אותן (מכאן שעל הדיגיטייזר לשמור קבצים אילו לצורך עריכה).
קבצים בפורמט המכונה – כלומר התאימות היא למותג מכונת הרקמה הספציפי. קבצים אילו קשה מאוד לערוך או לשנות להם את קנה המידה.
באופן כללי לכל יצרן מכונות רקמה (מותג המכונה) יש “פורמט מכונה” ספציפי אחד או יותר משלו, אשר פותח באופן יעודי רק לסוג המכונה הספציפי.

למרות שבמקור “פורמטי המכונה” פותחו כדי לשרת רק את מותגי המכונות שלהם, ישנם פורמטים אחדים שבשל העובדה שהפכו למאוד נפוצים, יצרו למעשה סטנדרט בתעשית מכונות הרקמה כך שפורמטים אילו נתמכים היום ע”י יצרניות מכונות המתחרות ביצרניות המכונות המיצרות את המכונות המקוריות שלהם.

“פורמט מכונה” זה מכיל בדרך כלל מידע הקשור לתפר הרקמה ולפונקציות ביצוע של המכונה, וזו הסיבה שלא ניתן למשל לשנות להם את קנה המידה (מבלי לשנות גם את רמת הצפיפות של התפרים) או לערוך אותם מבלי לבצע עריכה פרטנית ומפרכת של כל תפר ותפר ברקמה.

עיצובי רקמה מוכנים לביצוע בפורמט מכונה ניתנים להורדה מהאינטרנט וניתנים לרקמה בתוך דקות, אך יש לציין כי קיימים מותגי מכונה רבים וכי כל אחד מהם עשוי להשתמש בפורמט שונה. לכן כאשר רוכשים או מורידים קבצים אילו, יש לוודא כי הם בפורמט התואם את המכונה עליה רוצים לרקום אותם. אם הפורמט אינו זמין, ישנן תוכנות מיוחדות שכל יעודן הוא להמיר קובצי מכונה מפורמט אחד למשנהו, אך כאן חשוב לציין כי לרוב ההמרות הללו אינן מהימנות והתוצאות ניכרות בתוצר הרקמה הסופי.

בעל המיקצוע שמכין ומפיק את קבצי הרקמה נקרא דיגיטייזר או בשמו המסורתי “מחורר”. הדיגיטייזר או המחורר משתמש בתוכנות דיגיטציה כדי ליצור את עיצובי הרקמה. הדיגיטייזר מפיק את העיצוב בקובץ פורמט המקור התואם לתוכנת הדיגיטציה. בנית הקובץ ותיכנותו הינה “מונחת עצמים” ומאפשרת לדיגיטייזר לשנות ולערוך את הקובץ מאוחר יותר במידת הצורך. פורמט קובץ המקור מכיל בתוכו מידע חשוב כמו: גבולות כל אובייקט בעיצוב הדוגמא, צבע החוט, העיצוב המקורי שעל פיו מחוררים את האובייקטים.

קיימת חשיבות עליונה מצידו של הדיגיטייזר לשמור את קבצי המקור של כל דוגמאות הרקמה עליהם הוא עובד, זאת מכיוון שברגע שהומרו הקבצים לקבצי תפר למכונה הם מאבדים מידע רב הקשור לעיצוב המקורי ומכאן שכל שינוי או עריכה יהפוך לקשה מאוד ואף לבילתי אפשרי.

במקרים רבים מפרסמים יצרני תוכנות הדיגיטציה הצהרות כגון: “חירור אוטומטי” או “דיגיטציה אוטומטית” על גבי מוצרי התוכנה החדשים שהם מפתחים, אך אם אנו רוצים להגיע לתוצאות לתוצאות רקמה ברמה גבוהה, אין מנוס מלהשתמש ביכולותיו של דיגיטייזר – בעל ניסיון ומהימן – בהכנת הקובץ לרקמה.

עריכת הקבצים

כאשר עיצוב של רקמה הוכן בדיגיטציה, ניתן לערוך אותו או לשלבו עם עיצובים נוספים ע”י התוכנה. עם רוב תוכנות הדיגיטציה ניתן לבצע פונקציות עריכה כגון סיבוב הדוגמא, שינוי קנה המידה, הזזה, מתיחה, עיקום, חלוקה, חיתוך, או הכפלה של הדוגמא בתבניות רבות.

רוב התוכנות מאפשרות הוספת אותיות באופן מהיר וקל. ניתן גם להחליף את הצבעים לאובייקטים השונים המרכיבים את הדוגמא. חבילות תוכנה מתקדמות יותר מאפשרות לדיגיטייזר לערוך, להוסיף או להחסיר ברמה של כל תפר בודד ברקמה. כאשר אין בנימצא תוכנת עריכה לקובץ, אזי ישנן מיספר יכולות מובנות במכונת הרקמה לעריכה בסיסית ומוגבלת.

טעינת הקבצים

לאחר עריכת העיצוב הסופי, מטעינים את הקובץ למכונת הרקמה. מכונות רקמה ממוחשבות יכולות לקבל את הקובץ באופנים שונים. ניתן להשתמש בכבל יעודי, קומפקט דיסק, פלופי דיסק (דיסקט), ממשק USB, או כרטיסים מיוחדים המזכירים פלש וכרטיסים קומפקטיים.

יצוב הבד

הבד עליו נרקמת הדוגמא חייב להיות מיוצב כדי למנוע קמטים ובעיות אחרות.שיטת היצוב תלויה במידה רבה בסוג מכונת הרקמה וברמת צפיפות הרקמה. לדוגמא, לסריגים ולעיצובי רקמה גדולים נידרשת רמת יצוב גבוהה. ישנן דרכים רבות ליצוב בד, אך ברוב המקרים שיכבה או שכבות נוספות של בד הנקרא “מייצב” או “משיק” מתווסף אל מתחת או מעל בד הרקמה. קימים סוגי בדי יצוב רבים, כאלו שקורעים בתום העבודה, כאלו שחותכים בתום העבודה, נילונים מיוחדים, כאלו המתמוססים במים, כאלו שנעלמים ע”י חימום, כאלו שמדביקים, סוגי בד רשת מיוחדים, וכל צרוף של שניים או יותר מסוגים אלו.
בשטחי רקמה קטנים יותר משתמשים בחישוקים ליצוב ומתיחת הבד והחישוק עצמו מורכב על החלק במכונה שנקרא הזרוע, אשר מאוחר יותר מניעה את החישוק מתחת למחט המכונה.

רקמת הדוגמא

לבסוף מכונת הרקמה נכנסת לעבודה ואנו כמפעילים מחויבים להשגיח על הביצוע האוטומטי שלה. תהליך הרקמה במכונות תעשיתיות הרבה יותר אוטומטי מאשר במכונות רקמה ביתיות. לרוב עיצובי הרקמה יש יותר מצבע אחד ו \ או פוטנציאל לאפליקצית בד כתוספת משולבת בין תפרי הרקמה, או הוספת ספוג מיוחד ליצירת אפקט תלת מימדי לרקמה, או אפקטים מיוחדים נוספים. מכיוון שלמכונות רקמה ביתיות יש רק מחט אחת, בכל פעם שיש להחליף צבע עלינו לחתוך את החוט ולהחליף את הצבע באופן ידני, ובנוסף לרוב דוגמאות הרקמה יהיו כמה קפיצות בין האובייקטים הרבים שמרכיבים אותן. כתלות של איכות וגודל העיצוב יקבע אם משך ביצוע הרקמה יארך מיספר דקות או שעה או יותר.

מכונות רקמה – פונקציונליות

לא כל המכונות משמשות לרקמה בלבד, חלקן יכולות לבצע שילוב של רקמה ותפירה. חלק מהפונקציות המתקדמות במכונות המודרניות כוללים: מסך מגע לבקרה, ממשק USB, תוכנת עריכה מובנת בתוך המכונה, תוכנות עזר לביצוע הרקמה ואמצעי איחסון לקבצים בזיכרון הפנימי של לוח הבקרה. מכונות רקמה מיסחריות יכולות להיות בעלות 1,2,4,6,12,16,18 ראשי תפירה. מכונות רקמה תעשיתיות ניתן להשיג במודלים עם 12 עד 56 ראשי תפירה.

מכונות רקמה – אמצעי עזר נוספים

כמעט וכל סוגי הבדים הקיימים ניתנים לרקמה, בהנחה שנישתמש במיצב הנכון לעבודה. לדוגמא, בד תחרה עדין וסוגי בדים מתקדמים שמפתחים בימנו. כל דבר מניר דרך בד ועד לעץ בלזה רך וקל ניתן לרקמה.
בדרך כלל החוטים בהם משתמשים לרקמה עשויים בפוליאסטר, ראיון או חוטים מתכתיים, למרות שיש גם סוגים אחרים. חוט 40wt הוא מישקל החוט הנפוץ ביותר לרקמה, ואילו לציפקה נשתמש בחוט במישקל 60wt או 90wt. איכות החוט תשפיעה בעיקר על מיספר הפעמים בהם הוא יקרע במהלך ביצוע הרקמה. וחוט באיכות ירודה יגרום אף לבעיות נוספות. חוטי פוליאסטר ידועים בעמידותם מבחינת הצבע והחוזק וברוב סוגי הרקמה הרגילים נשתמש בהם.

מקור Embroidery Machine

Call Now Buttonצרו קשר